هافتون Halftones

هافتون Halftones

برخلاف اریژینال خطی، یک عکس سیاه و سفید فقط از قسمت های سیاه و سفید تشکیل نشده، بلکه تقریبا از تعداد نامحدودی سایه های خاکستری شکل گرفته است. امکان چاپ یک اریژینال به همان شکل که هست، با روش های چاپی مثل افست و یا بسیاری از روش های دیگر چاپ ممکن نخواهد بود، بنابراین لازم است تا سایه روشن های خاکستری به نقاط ریز شکسته شوند. این نقاط در قسمتهای تیره تر تصویر درشت تر و در بخش های کمرنگ تر ریز هستند، به طوری که تصویر چاپ شده، به صورت خاکستری نمایان می شود، هرچند فقط با مرکب مشکی چاپ شده است.

هافتون Halftones

هافتون
Halftones

 

اثر هافتون با قرار دادن ترام بین لنز دوربین و اریژینال به دست می آید. ترام سطح شفاف شبکه بندی شده ایست که به وسیله ی آن می توان تصویر را به نقاط ریز تقسیم و در نتیجه یک نگاتیو هافتون تهیه کرد.
اریژینال رنگی را هم می توان به هافتون تبدیل کرد، که این تبدیل با شکستن تصویر به هریک از چهار رنگ اصلی چاپ انجام می شود و پس از چاپا یک تصویر چهاررنگ تولید خواهد شد
تبدیل عکس با تنهای پیوسته به نقاط ريز، امروزه به صورت الکترونیک و در مرحله ی تهیه ی فیلم و پلیت انجام می شود، اما واژهی ترام هنوز هم برای توصیف اندازه ی نقاط هافتون استفاده می شود.
دامنه ی کاربرد شبکه ی ترام از درشت تا ریز بستگی به انتخاب روش چاپی و کاغذ مصرفی دارد. هرچه کاغذ خشن تر باشد، ترام درشت تری را طلب می کند، امکان چاپ ترامهای ریز با روش افست وجود دارد، اما در چاپ سیلک باید از ترام درشت استفاده کرد، اعداد استفاده شده در توصیف ترام نشان دهنده تعداد خطوط در هر اینچ و یا در سیستم متریک تعداد خط در سانتی متر است.به عنوان مثال، ترام ۱۳۳ در اینج برابر تعداد ترام ۵۴ در سیستم متریک است. در آمریکا و انگلستان معمولا ترام را برحسب تعداد خط در اینچ محاسبه می کنند. هرچه تعداد این خطوط بیشتر باشد، ترام ریزتری را معرفی می کند و ترام ریزتر هم جزئیات بیشتری را نشان می دهد. در چاپ مجلات و کارهای بازرگانی و کتاب که با کاغذهای نسبتا مناسب چاپ می گردند، از ترام ۱۵۰ خط در اینچ استفاده می شود؛ اما در مورد چاپ روزنامه که با کاغذ زبرتری چاپ میشود. این رقم به ۶۵ نزول می کند. چاقی ترام که در اثر جذب مرکب اتفاق می افتد، می تواند تصویر را درشت تر نشان دهد و حروف نیز به شکل سنگین تری به نظر آیند به  پیشرفت های حاصله در آماده سازی پلیت، چاپ، کاغذ

 

هافتون

 

و مرکب باعث شده تا استفاده از ترام های ریز تر ۱۷۵ و ۲۰۰ خدا به شکل معمول در آید و در چاپ کارهای خاصی از ترام ۳۰۰ نیز استفاده شود
در چاپ کارهای سیاه و سفید معمولا ترام را در زاویه ی ۴۵ درجه نسبت به سطح افقی قرار میدهند که از نظر دید انسان، رؤیت نقاط کمتر به چشم می آید.
کارهای مدادی، مثل سیاه قلم، نقاشی و آبرنگ اکثرا به صورت هافتون تهیه می شوند، تا بتوان طیف های متنوع سایه های خاکستری را دید که در حقیقت برخلاف اریژینال خطی از تنوع سایه های پیوسته برخوردار است.
از اریژینال خطی به همراه اریژینال سایه روشن به شکل ترکیبی نیز استفاده می شود، مثلا در مواقعی قرار است حروف یکدست بر روی یک عکس چاپ شده، دیده شوند. در این مواقع أرتورک را دو بار اسکن ترکیب می کنند.

دوتن  Duotones

چاپ دورنگ ترامه از یک اریژینال است، هافتون دو رنگ با رنگ دومی که اغلب مشکی ست همراه است. امروزه این کار را با اسکن و خلق دوتن به وسیله ی فتوشاپ انجام میدهند (می توانید . حتی سه تن و چهارتن را در خلق تصاویر سه رنگ و چهار رنگ از یک اریژینال سیاه و سفید انجام دهید) جلوهی دوتن در مواقعی مؤثر است که عکس با رنگ خاکستری به عنوان رنگ دوم چاپ می شود. بسیاری از کتابهای عکاسی با کیفیت بالا را با استفاده از این تکنیک چاپ می کنند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما Secured By miniOrange