چاپ در تیتراژ بالا چاپ افست

 چاچ افست یکی از پررونق ترین چاپ هاست.شاید یکی از دلایل آن چاپ روی کاغذ با کیفیت بسیار عالی و در تیتراژنسبتا بالاست.به چاپ افست به دلیل عدم برجستگی یا فروفکنی در رابطه چاپ زینک،یا چاپ مسطح نیز می نامند.  در بیان کلی اُفست یک سیستم چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع بروشور ، کاتالوگ ، پوستر ، کارت ویزیت فرم های عمومی و خلاصه هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ و کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می‌گیرد .

در چاپ اُفست رنگها به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ می‌شوند . دستگاه‌های چاپ افست با توجه به مدل و قیمت آنها بین ۱ تا ۵ ستون رنگ دارند .

 

چاپ در تیتراژ بالا چاپ افست

چاپ افست

۱  – طراحی :

ابتدای ترین و اولین بخش در هر نوع سیستم چاپی طراحی می‌باشد . طراحی بر خلاف مفهمومی که در جامعه ما فراگیر شده است کاری بسیار حساس و تخصصی است . شاید یک فرد مسلط به برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ بتواند با سر هم کردن چند تصویر یک تصویر خلق کند . اما مسلماً نمی‌تواند یک طراحی استاندارد هم از نظر بصری و هم برای چاپ خلق کند . زیرا از تجربه و تخصص که مهم‌ترین قسمت‌های بخش طراحی هستند بی‌بهره است .

پیشنهاد ما به شما این است که به طراحی سفارشات خود اهمیت ویژه ای بدهید و از سپردن سفارشات طراحی تان به افرادی که طراح گرافیک نیستند جدا خودداری کنید . یک طراح گرافیک در هنرستان هنر های زیبا 2 تا 3 سال و در دانشگاه حداقل 4 سال در مورد هنر و علم طراحی گرافیک دانش و تجربه کسب میکند و نکاتی را در پروژه طراحی شما رعایت خواهد کرد که قطعا تاثیر گذار و قابل توجه خواهد بود.

بعد از طراحی توسط گرافیست های حرفه ای و مجرب به مرحله بعد پروژه  می رسیم.

۲لیتوگرافی :

بعد از طراحی نوبت به مرحله بعد می رسد .در این مرحله پروژه طراحی شده به لیتوگرافی برده می‌شود و با استفاده از دستگاه ایمیج ستر( Image Setter ) از طراحی خروجی (فیلم) گرفته می‌شود . در کار‌های چهار رنگ چهار فیلم به صورت جداگانه برای هر رنگ تهیه می‌شود

پس از تهیه‌ی فیلم از فایل‌ها، فیلم‌های هر رنگ به صورت مجزا در دستگاهی به نام قید کپی قرار می‌گیرد و پس از نوردهی نقش فیلم بر روی زینک می افتد . بدین ترتیب چهار زینک از هر رنگ تهیه می‌شود .

چهار رنگ بودن دستگاه چاپ افست از طریق تعداد ستون هاي رنگ به راحتي صورت می‎گیرد. از آنجا که چاپ رنگها در سيستم چاپ افست به شکل مجزا و جداگانه صورت می‎گیرد، تطبيق دقيق رنگ‎ها بر روي هم از موارد بسيار مهم در كيفيت چاپ محسوب می‎شود.

در دستگاه های چهار رنگ قدیمی، تطبيق رنگها بشکل دستی و از طريق سيستم هاي مكانيكي انجام می‎شود كه در بسياري در آن خطاهایی صورت می‎گرفت که موجب سايه دار شدن عكس ها و بویژه مطالب نوشتاری می‎گردید.
در اين سيستم ها تجربه و دقت مسئول چاپ در رسيدن به كيفيت چاپ مطلوب اهمیت زیادی داشت این در حالی است که دستگاه های جدید، تطبيق رنگ بواسطه كامپيوتري و از طريق سيستم هاي ديجيتال انجام می‎شود و نقش اپراتور و کاربر كاهش پيدا كرده است اما كاربران اين دستگاه چاپ افست باید از توانایی کار با کامپیوتر برخودار باشد.

نحوه محاسبه قيمت چاپ در دستگاه های چاپ افست به اين شکل است كه از 1 تا 5000 برگ، هزينه ثابتی براي چاپ دريافت مي شود اما به دلیل اينكه هزينه ساخت زينك ثابت است و به تيراژ كار بستگي پيدا ندارد، لذا با افزايش تيراژ چاپ هزينه چاپ هر برگ كمتر می‎شود.

از این رو گفته می‎شود که در چاپ افست تیراژهای پایین مقرون به صرفه نیست و بیشتر برای تیراژهای بالا مورد استفاده قرار می‎گیرد.

چاپ در تیتراژ بالا چاپ افست

۳ – دستگاه چاپ افست  :

ساختار یک دستگاه چاپ افست بر اساس کاغذ مصرفی آن تقسیم بندی می شوند که گاهی کاغذ مصرفی رول و گاهی ورق می باشد. از آنجا که دستگاه های چاپ ورقی در مقایسه با دستگاه های چاپ رول بیشتر است، لذا ما در این جا دستگاه چاپ ورقی را شرح می دهیم.

بخش های مختلف و عمده ‎یک دستگاه چاپ افست عبارت است از:

– واحد تحویل که کاغذ های چاپ شده را به روی یکدیگر جمع آوری و آماده ‎انتقال می نماید.

– واحد چاپ که شامل بخش رطوبت و مرکب دهی و تامین فشار دستگاه را انجام می دهد.

واحد تغذیه  یا آپارات که عمل انتقال کاغذ به درون دستگاه را بر عهده دارد.
عوامل فنی، اقتصادی و کیف مطلوبی که مشتریان از رسانه ‎چاپی انتظار دارند، موجب شده تا بسیاری از تنظیمات و مراحل تولیدی دستگاه چاپ امروزه بشکل خودکار انجام شود.

همان گونه که گفته شد ماشین چاپ با توجه به مدل آن از غلطک‌های متعدد تشکیل شده که مرکب را یکنواخت کرده و نهایتاً به زینک می‌رساند . زینک ابتدا به‌وسیله غلطکی مرطوب می شود( غلطک آب ) ، مرکب توسط غلطکدیگری بر روی زینک مالیده می‌شود . به دنبال آن نقش از روی زینک به روی لاستیک چاپ می‌افتد و بعد از آن به کاغذ منتقل می گردد .

مرسوم ترین روشها شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه های متنوعی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … می‌نشانند. در بیشتر فرایندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر همچون روشهای سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستمها ممکن است برای تثبیت آنها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرایندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد.

چاپ افست با چاپ دیجیتال دارای تفاوت اساسی است که ما در اینجا به بیان این تفاوت ها می پر دازیم :

به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرایند چاپ دیجیتال کوتاه تر است
در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است
در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد
چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود

 چاپ دیجیتال در کجا ها کاربرد دارد؟

چاپ در تیراژ محدود
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند- که البته اینکار را خیلی خوب انجام می دهد – بنا بر این با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می باشد. البته از سال ۲۰۱۰ فناوری های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگر های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

چاپ شخصی شده
در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می دهد. یعنی می توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.

چاپ در تیتراژ بالا چاپ افست

تفاوت های چاپ دیجیتال افست

۱- نوع کاغذ مورد استفاده: در چاپ افست به طور کلی می‌توان از هر نوع کاغذی استفاده نمود هم از نظر نوع ، هم از نظر جنس و هم از نظر گرماژ ، اما در چاپ دیجیتال از هر نوع کاغذی نمی توان استفاده نمود که خود یک نوع محدودیت محسوب می شود.

به طور مثال در چاپ دیجیتال کاغذ تحریر از ۶۰ تا ۱۰۰ گرم می توان استفاده نمود و بستگی به نوع دستگاه، کاغذهای خاصی را نیز می توان استفاده کرد ( مثلا پرتغالی لفاف قرمز)‌ به عبارتی هر نوع (مارک ) کاغذ ۷۰ گرم قابل استفاده در چاپ دیجیتال نمی باشد.

۲- هزینه : از نظر هزینه در تیراژ های کم چاپ دیجیتال بسیار با صرفه تر از چاپ افست بوده و در چاپ تکرنگ مشکی مرز بین چاپ افست و دیجیتال بین ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ نسخه می باشد به عبارتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نسخه هزینه های چاپ دیجیتال و افست با هم برابر می شوند کمتر از ۱۰۰۰ نسخه دیجیتال به صرفه و بیشتر از ۱۲۰۰ نسخه چاپ افست به صرفه می باشد.

این مرز بندی در چاپ ۴ رنگ به ۴۰۰تا ۵۰۰ نسخه کاهش می یابد به عبارتی در چاپ رنگی بیشتر از ۵۰۰ نسخه را باید افست چاپ نمود و کمتر از ۴۰۰ نسخه را به صورت دیجیتال

۳- سرعت : گرچه سرعت فرآیند چاپ افست بالاتر از دیجیتال است . اما در تیراژ های کمتر از ۱۰۰ جلد به علت حذف فرآیندهای مربوط به لیتوگرافی ، خروجی و تنظیمات دستگاه ها، در کل زمان چاپ دیجیتال کمتر از چاپ افست خواهد بود که در تیراژ های بالای ۱۰۰۰ نسخه این روند عکس خواهد شد.

۴- کیفیت : به طور کلی کیفیت چاپ تکرنگ مشکی در دیجیتال بهتر از افست می باشد مگر اینکه چاپ تکرنگ مشکی در چاپخانه های جدید الاحداث یا دارای دستگاه های جدید، چاپ گردد که در این حالت کیفیت چاپ افست بهتر از دیجیتال خواهد بود.

به طور کلی کیفیت چاپ تکرنگ مشکلی دیجیتال از کیفیت چاپ افست ۸۰ درصد چاپخانه های موجود در ایران بهتر است، اما در چاپ ۴ رنگ این روند برعکس می باشد.

بدین صورت که چاپ ۴ رنگ افست معمولا از چاپ ۴ رنگ دیجیتال دارای کیفیت بهتری است.

۵- دقت : از نظر دقت چاپ تفاوتی بین دیجیتال و افست وجود ندارد به طوری که این فرآیند مربوط به اپراتور دستگاه وتنظیمات دستگاه در دو نوع چاپ می باشد و ارتباطی به نوع چاپ ندارد.

چاپ در تیتراژ بالا چاپ افست

چاپخانه مجید با دارا بودن دستگاه های پیشرفته و روز دنیا قادر است که چاپ در تیتراژهای بالا را برای شما انجام بدهد.

برای  دریافت اطلاعات قیمت و هماهنگی های لازم با چاپخانه مجید تماس حاصل فرماید:

با ما تماس بگیرید:

مهندس تلخاب فراهانی: 09124506359

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange