رسانه های جدید چاپ

رسانه های جدید چاپ ……

بیست سال پیش ، چاپ، تلوزیون، سینما، و رادیو مهم ترین رسانه های موجود بودند.تمام این رسانه ها امروزه به شکل حیرت آوری تحت تاثیر رسانه های جدیدی مثل اینترنت و مبایل قرار گرفته اند.

رسانه های جدید چاپ

امروزه چاپ مهمان تازه ای به نام اینترنت دارد که با توجه به استفاده ی روزافزون از آن، تأثیر به سزایی بر دیگر رسانه های قدیمی گذاشته است، و در این میان، چاپ باید برای حفظ سهم خود در بازار ارتباطات جهانی با آن دست و پنجه نرم کند. اکثر بخش های عملیاتی چاپ (به جز احتمالا چاپ پوستر و بخش بسته بندی تحت تأثیر اینترنت قرار گرفته اند و روزنامه ها از دو جهت مختلف تهدید میشوند:

۱. در حال از دست دادن آگهی های طبقه بندی شده هستند که مسئله ی مهم برای تداوم فروش عمومی شان است. اینترنت و وب سایت ها بزرگترین تهدید برای روزنامه هستند و خوانندگان نیز به جای خرید روزنامه مشغول خواندن آن از طریق اینترنت و به صورت آنلاین (On Line) هستند و تقریبا دیگر تمایلی به خرید آن ندارند.

۲. بازار ارسال مستقیم روزنامه نیز با کاهش تقاضا روبه روشت، البته این مسئله شاید به دلیل استفاده ی هرچه بیشتر مشترکان از پایگاه های اطلاعاتی و چاپ دیجیتال
باشد.
اینترنت باعث تغییر چهره ی کتاب و مجلات شده است. هرچند کتاب های تجاری مثل «رمان با فروش بالا» به حیات خود ادامه میدهند، اما کتاب های مرجع مثل دایره المعارف ها و مجلات آموزشی در رقابت شدید با رسانه های الکترونیکی که هزینه ی بسیار کمتری را حتی در مقایسه با هزینه ی تحویل کتاب به مشتری در بردارند، قرار گرفته اند. شاید مجله ها در این مورد کمتر آسیب دیده باشند، چون در اکثر موارد، خوانندگان مجلات ترجيح میدهند مجله را در دست داشته باشند تا اینکه آن را بر روی صفحه ی مانیتور مشاهده کنند.
اینترنت توانسته است مجموعه ای از علائق و ارتباطات جدید را در زمینه های دیداری، شنیداری و نوشتاری به کاربرهای خود عرضه کند. نشریات با سیستم های دیداری و شنیداری (Audio Books) تهدیدی جدی برای کتاب و روزنامه هستند، چون کلمات آنها تلفظ می شود و تمام بخش های کتاب را می توان

 

 

به وسیله ی یک دستگاه پخش MP3 گوش داد. نقشه ها و راهنمای سفر امروزه به شکل شنیداری تهیه می شود و در اختیار کاربر قرار می گیرد و به این ترتیب، تمام اطلاعات واقعی محل بازدید وی در زمان حضور در محل، قابل شنیدن خواهد بود. از این سیستم ها برای آموزش و یادگیری زبان نیز استفاده میشود.

پیشرفت هایی که در زمینه ی ساخت تلفن همراه انجام شده این وسیله را نیز در بخش هایی به عنوان رقیب صنعت چاپ معرفی کرده است، چون اطلاعات و اخبار را می توان از طریق تلفن همراه با ارسال پیام (SMS) مبادله کرد. کتاب الکترونیک یا ( e – book) کتاب در فرم دیجیتال است، در حالی که کتاب معمولی فقط یک فایل است، مثل PDF و یا یک فایل سادهی متن که بر روی هر کامپیوتر شخصی ای قابل خواندن است. یک کتاب الکترونیک را می توان به فرم کدبندی در آورد و هر نوع جست و جوی لازم را در هر زمان به سرعت در آن انجام داد. هرچند، چند سال از عمر کتاب های دیجیتال می گذرد، اما هنوز آن چنان که باید فراگیر نشده است و یا حتی امکان تغییرات نیز در آن وجود دارد. مزیت یک کتاب چاپی نسبت به یک کتاب الکترونیک در قابل حمل بودن آن و سهولت در خواندن آن است. اولین کتاب الکترونیک در اواخر سال های ۱۹۹۰ عرضه شد که عرضه ی آن چندان هم موفقیت آمیز نبود، چون اولا از نظر اندازه و وزن مناسب نبود ثانية حروف روی صفحه ی آن به راحتی قابل خواندن نبود. در سال ۲۰۰۶ دو وسیله ی دیگر به بازار عرضه شد، یکی کتاب خوان سونی  که در ابعاد یک کتاب جیبی است و از نظر وزنی سبک است و باتری آن هم بادوام است. در صفحه ی نمایش این کتابخوان از مرکب الکترونیک استفاده شده که رنگ سیاه و سفید واقعی را نشان می دهد (رنگ سیاه و سفید با استفاده از هزاران کپسول الکترونیکی ایجاد می شود و از حالت صفحه نمایش LCD خارج شده است.
با پرداخت هزینه های مختصر می توان کتاب را از اینترنت

 

دانلود (download) کرد. مثل همان کاری که در مورد موزیک انجام میشود.
در آینده ممکن است سیستم هایی برای دانلود اطلاعات مستقیم از طریق PC کامپیوتر شخصی فراهم شود. این تجهیزات می توانند چندین کتاب را در یک زمان در خود ذخیره کنند، بنابراین دانشجو می تواند تمام کتاب هایی را که برای یک دوره ی تحصیلی سه ساله لازم دارد، بر روی وسیله ای کوچک در جیب خود حمل کند.

موفقیت کتاب های الکترونیک بستگی به قبول ناشران برای عرضه ی کتاب های خود به شکل الکترونیک دارد و نشانه ها حاکی از آن است که این اتفاق در حال وقوع است و دیده می شود که
تجهیزات کتابخوان هم مثل MP3 ارزان باشد، کتاب الکترونیک هم می تواند همین راه را طی کند. کتاب را می توان به صورت الکترونیک و یا به شکل چاپ شده منتشر کرد و چنانچه ناشر لازم نبیند که برای هزینه های چاپ سرمایه گذاری کند، می توان نوع الکترونیک آن را انتخاب کرد و در زمانی که سفارش لازم برای
چاپ کتاب را دریافت کرد، اقدام به چاپ نماید. وبلاگ نیز تهدیدی برای نشر ستتیست، چون این نوع از ارتباطات خارج از کنترل های معمول در نویسندگی و ممیزی و فیلترینگ که در یک رسانه ی سنتی صورت می پذیرد، است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Secured By miniOrange